January 11, 2009

Design Kad Kahwin

January 11, 2009
Ni nk wat citer laa kat sni.. aku diminta oleh sorang opismate aku tok designkan satu kad kawin tok die yang bakal berlangsung pada bulan hadapan insya'allah.. soo aku dgn penuh happy designkan satu kad mengikut kehendak tuan punya badan.. maka nk dijadikan cerita.. aku pon design laa kad tu.. puas laa dok mengadap depan ZappY tok carik bahan2 dlm internet supaya dapat dijadikan bahan rujukan.. so bila dah dapat mula laa dgn langkah tok menyediakan layout kad kahwin tue.. aku gunakan Adobe Photoshop tok buat background layout.. sbb tuan punya kad mintak nk jenis2 ekonomi.. maka aku pon amik laa idea yg dapat dari kad jemputan si syahda (ex-secretary elmec..hehe.. xde laa) kad depan belakang.. jemputan perempuan side depan and jemputan lelaki side belakang.. layout kad neh dlm ukuran A4 size (21cm x 29.7cm) dan di lipat 3 (seperti gambar dibawah)


Contoh Kad

contohnye mcm kat atas tu laa.. soo dengan penuh keazaman aku design background seperti yang diminta, tuan nye badan menggunakan tema kad kaler purple (pengantin perempuan) dan juga gold/orange (pengantin lelaki). so design background aku amik masa dlm 2 hari laa.. itu pun byk proses touch-up blk yang dilakukan.. sbb nk tgk kena atau xkena latar yang digunakan. setelah berpuas hati dengan layout background.. maka beralihlah pula pada Adobe Illustrator bagi menjalankan proses seterusnya.. iaitu proses meletakkan font/tulisan2 yang berkenaan dan juga proses melukis pelan lokasi.. proses ni amik byk sket mase.. coz tuan nyer badan ader sket cerewet.. huhu.. (maaf laa yer kalo ko bace neh.. ampunn..) tp akhirnya.. siap juga laa permintaan yang diminta oleh tuan nyer kad neh.. alhamdulillah.. soo the final product seperti dibawah.. owh lupe.. aku tag design aku neh sbg XY'z Design.. hehe... ok x?... huhu


Final Product : Kad Kahwin XY'z Design



ni laa kad kahwin yang telah aku siapkan tok kawan aku tue.. ramai yg puji cantik.. hehe tersipu2 aku.. hehe.. tp ada berita sedih yang berlaku selepas aku mengerahkan sepenuh otak aku tok design kad neh.. kawan aku tu xjd amik design yang neh.. sbbnye?..ble dah tny tmpt printing.. sme nk amik mahal.. cme ader satu kedai yg aku rase tahap bodo laa.. die leh amik dgn harga rm0.40 sekeping.. xtermasuk sampul kad.. tp bila g kedai tue n berjumpa laa dgn designer die tue.. skali ckp xleh wat.. sbb die xtaw nk gne adobe illustrator.. ape bodo nyer designer.. ish.. marah btol aku.. tp di sebabkan hal neh laa.. member aku tu xjd nk amik design neh.. isk2.. agak kecewa laa aku dgn ape yg terjadi.. tp nk wat camne kan.. dah xde rezeki.. sabar jer laa yang mampu hamba lakukan.. huhu.. life must go on rite?.. xpe2 akan aku trus menghasilkan kad2 yg lebih lawa lagi dari yang neh.. chaiyok!!..


0 comments:

 
CikLiE bLoG~~ ◄Design by Pocket, BlogBulk Blogger Templates